To θεμα στηριζεται στην αναγκη να καταλαβουμε πως πρεπει να μελεταμε , και το πώς πρεπει να δινουμε στο εγκεφαλο μας να καταλαβαινει νεες δεξιοτητες η τεχνικες. Θα ηθελα λοιπον να προσπαθησω να αναπτυξω τι εννοω με την λογικη πισω από το ΜΕΛΕΤΑΩ ΑΡΓΑ..
Κατι που πρεπει να ξεκαθαρισουμε εξαρχης σαν το μεγαλυτερο σφαλμα – o εχθρος ολων των μουσικων αν θελετε ,είναι η ..βιασυνη.
Eνα σοβαρο λαθος που συχνα παραμελουμε ολοι μας και που οδηγει αρχικα σε προβληματα κατανοησης , πισωγυρισματα, βρωμικο παιξιμο ,τραυματισμους κλπ.
Καταλαβαινω την αναγκη για βιασυνη στη μαθηση..καταλαβαινω τη σκεψη πισω από το θελω να γινω Rock star… και θελω να γινω TΩΡΑ!! Ολοι το ζησαμε και ολοι μας περασαμε μεσα από αυτό το λουκι!
Περασαν πολλα χρονια όμως , μεχρι να καταλαβω ότι τα πραγματα {ειδικα με την μουσικη} δεν λειτουργουν ετσι..
Το σωμα..ισως και το κομματι του εγκεφαλου που του αρεσει να κανει ονειρα, μπορει να θελει να δουλεψει ετσι. Το κεντρο που επεξεργαζεται νεα δεδομενα και νεες διεργασιες στον εγκεφαλο όμως εχει αντιθετη αποψη, και επειδη αυτό το κεντρο είναι που κανει κουμαντο και που καθοριζει το τροπο που μπορει το σωμα μας να απορροφησει νεα δεδομενα και νεες πληροφοριες.., είναι κατά τη γνωμη μου απολυτα αναγκαιο να κατανοησουμε πως του αρεσει να δουλευει.
Εκ πειρας εχω διαπιστωσει ότι ενώ καποιες τεχνικες μπορει να βγουν και να αφομοιωθουν στο παιξιμο μας πολύ γρηγορα. ..καποιες άλλες θελουν μηνες η και χρονια για να ενσωματωθουν στην υλη. Μαζι με την συνεχης εξασκηση με καθαρο μυαλο , η λογικη του ΑΡΓΑ είναι τα μοναδικα εφοδια που θα μας βοηθησουν να ελαττωσουμε αυτό το χρονο στο ελαχιστο.
Κατι που συνηθιζε να μου λεει ο δασκαλος μου – και που συνεχιζω να λεω και εγω στους μαθητες μου είναι ότι ο «καθαροτερος και ο γρηγοροτερος τροπος να βγει ένα γρηγορο παιξιμο ..είναι ΠΑΝΤΑ μεσα από το αργα».
Εχετε προσπαθησει να δουλεψετε πραγματικα αργα ?? Εχετε κατεβασει το μετρονομο σας ποτε στο 20 ?
Θα δειτε ότι δεν είναι ευκολο. Αλλα ..μετα από 20 λεπτα στα 20 bpm , ότι κι αν παιξετε – βγαινει ομορφο και καθαρο..
Σαν κανονα θετω λοιπον το εξης.. «Όταν τα πραγματα δυσκολευουν ..το 20bpm .. είναι το κλειδι»
Στα 20 bpm, ο εγκεφαλος προλαβαινει να σκεφτει αλλα και να στειλει τις σωστες πληροφοριες στα σωστα μελη. Προλαβαινει επισης να διασπασει, να κατανοησει και να χωνεψει όπως ακριβως μας λεει ο γιατρος ότι οταν τρωμε, πρεπει να μαθουμε να μασαμε αργα..
Το λαθος που κανουν πολλοι μαθητες είναι να ξεκινανε τις ασκησεις σε μετριες προς γρηγορες ταχυτητες, και να διαπιστωνουν ότι δεν τους βγαινουν ή να χανουν σημαντικες λεπτομερειες.
Σκεφτητε ότι προγραμματιζετε τον εγκεφαλο σας {Όπως καποιος προγραμματιζει κατι σε έναν υπολογιστη} στο να σας δωσει πισω μια δεξιοτητα.. Αν του το δινετε γρηγορα και βρωμικα …είναι σχεδον βεβαιο ότι αυτό που θα σας το δωσει πισω θα είναι εξισου βρωμικο και με ελλείψεις σε λεπτομερειες.
Λογικες του τυπου..Γρηγορα –γρηγορα – γρηγορα και ξανα από την αρχη !{γιατι βρωμαει} για μενα δεν εχουν απολυτως κανενα νοημα. Για την ακριβεια..ειναι διπλη δουλεια.
Θεωρω λοιπον αναγκαιο να ενθαρυνουμε τον εαυτο μας στα αργα παιξιμα..με καθαροτητα και σεβασμο στις αξιες, στις λεπτομερεις των ασκησεων και στις δυναμικες. Ειδικα όταν μελεταμε ασκησεις με ανεξαρτησιες 4ων μελων..ο μετρονομος πρεπει να πεφτει πολύ αργα.
Η ταχυτητα …θα ερθει καποια στιγμη όταν ο εγκεφαλος θα είναι ετοιμος. Σιγουρα θελει κοπο – δεν θελει εξαρσεις – όχι αλματα αλλα μικρα βηματα. Εκ πειρας όμως εχω δει ότι μελετωντας αργα, ο πραγματικος χρονος εμπέδωσης μιας ασκησης, στην ουσια μειωνοταν κατά πολυ.
Κλεινοντας θα ηθελα να πω..οτι αναμεσα σε ένα drummer που εχει τα μονά του χτυπηματα στο 300 ..αλλα είναι βρωμικος- και σε έναν αρχαριο που παιζει 6 μηνες – δεν εχει ταχυτητες , αλλα εχει σωστη αντιμετωπιση στην τεχνη και στην καθαροτητα του..προτιμω χιλιες φορες τον δευτερο..και ας μην παιξει ουτε ένα break ολη νυχτα. Aνουσια ταχυτητα συνδιασμενη με βρωμια, προσωπικα εμενα με οδηγουν στην εξοδο από το μαγαζι..πολύ πριν τελειωσει το Live.
Β. Μουλακάκης. |